(+31)641518946 info@commitments.nl
Selecteer een pagina

Herken A (720)jij dit: je ligt in bed en gedachten draaien non-stop rond in je hoofd. En helaas zijn het zelden leuke gedachten, die je uit je slaap houden. Je piekert je suf over zaken waarvan je de uitslag niet kent. Over wat mensen van je denken. Over die ruzie met een dierbare en piekerend ga je alle dingen die gezegd zijn nog een keer langs, om te ontdekken waar het fout ging. Over je baan wel behouden kunt. Of over je schulden en hoe je deze maand de eindjes weer aan elkaar knoopt.

Al met al stof genoeg voor een hoog piekergehalte ‘s nachts!


Wat gebeurt er als je piekert?
Nachtelijk piekeren maakt je vaak kwaad en je wilt dat het stopt. Tenslotte moet je er morgen op tijd weer uit en je hebt je slaap nodig om goed te functioneren en te presteren.

Ik ben ervan overtuigd, dat piekeren een positieve intentie heeft en het ons iets duidelijk probeert te maken, maar doordat je je boos maakt en je ertegen afzet, wijs je die boodschap eigenlijk af. En dan reageert je systeem als een overijverige postbode, die op steeds onmogelijker uren langskomt om het pakket te bezorgen. En ja, ’s nachts zijn we meestal wel thuis…


Niet langer dan een uur
Dus neem het pakket in ontvangst. Stel je open om te piekeren en spreek met jezelf af er maximaal een uur aan te besteden.\
Piekeren, complotten ontrafelen, je kwaad maken, bang worden, het niet weten, alles is toegestaan. Maar na een uur is het gedaan. Nodig je gedachten uit voor morgennacht. Dan zijn ze weer welkom, maar nu kies je ervoor te gaan slapen.

Mij helpt het echt om mezelf een uur per nacht toe te staan overal over te mogen piekeren. Zelden heb ik dat volle uur nog nodig gehad en de meeste nachten kan ik het piekeruurtje in z’n geheel overslaan, omdat er niets te piekeren valt. Juist omdat het er mag zijn, hoef ik er niet tegen te vechten. Dat helpt: de pakjesbezorger klopt niet steeds aan met pakketjes.
Wat als het piekeren na een uur niet stopt?
In dat geval raad ik je aan om letterlijk op te staan en te besluiten de energie van die gedachten achter te laten op de plek, waarvandaan je wegstapt. Dus je ademt in, zet een stap opzij en besluit dat de energie achterblijft. Dat doe je net zo lang, totdat de je de lading van die gevoelens kwijt bent. Sta je ergens en voel je het nog, stap dan weer opzij en veeg daarbij de emotie naar de plaats waar je vandaan komt, net zo lang tot je geen emotie meer ervaart.

Vanaf dat neutrale punt kijk je naar jouw plek in bed.
Wat zie je, als je naar die plek kijkt? Hoe ziet dat eruit, al dat geworstel met gedachten en emoties? Heeft het een bepaalde vorm of kleur en wat zeggen die vormen en kleuren jou? Wat ook vaak helpt, is te kijken of er een bepaalde beweging in zit. Is dit het geval, wat gebeurt er als je die beweging de andere kant op laat gaan? Meestal verdwijnt het dan gewoon. Wat vaak gebeurt tijdens deze oefening, is dat je jezelf ziet, bij voorbeeld in een donkere wolk. En die ervaar je pas als een wolk, als je erbuiten staat. Ook zie je dan, dat je uit die donkerte kunt stappen.


Loslaten
Als je zonder oordelen waarneemt en kijkt naar jezelf, dan pas laat je los. Loslaten is je letterlijk ontspannen. Dat lukt op het moment dat je uit de emoties stapt, zoals beschreven in het voorbeeld hierboven.
Alle dingen die jou ontspanning geven, kun je gebruiken om dingen los te laten. Vasthouden betekent kracht zetten en op een gegeven moment wordt dat te vermoeiend. En als je moe bent, slaan oude patronen gemakkelijker toe en verval je juist in gepieker.

 

Gun jezelf een piekeruur
Gun jezelf een piekeruur en accepteer dat piekeren volstrekt normaal en menselijk is en een boodschap met positieve intentie is. Vecht er niet tegen, maar stap uit dat gevecht door te kijken naar de boodschap van je gedachten. Acceptatie is de voorwaarde om te kunnen loslaten.

Welterusten.